0 Icon_fb_shadow

Teenager vegetariánem

124e32294212ba7aca1167dd26d85eb0794bf86e

Jo, máme rády zvířata a ode dneška je už nejíme.

Podívejte se na další fotografie



30.01.2015 06:08

Pokud jde o jídlo, umí být děti pěkně tvrdohlavé. Jednou nejedí nic, co je zelené, podruhé nic, co je červené, jindy nic, co chutná po rybách, nebo nic, co na talíři ještě neviděly. Některé děti by zase jedly jedno jídlo stále dokola. S věkem nás občas překvapí a díky návštěvám u kamarádů v jiných rodinách, pobytům na táborech a někdy i díky školním jídelnám, vidíme v jejich puse věci, kterých by se dříve ani nedotkly.
 

Ve věku dospívání je začíná zajímat leccos, včetně jídla. Většina vegetariánů, které znám, začala odmítat maso právě v pubertě. Někomu jednoduše nechutnalo a někdo se pro vegetariánství rozhodl z etických důvodů. Důležité je, že se cítili dost staří na to, aby rozhodovali sami za sebe.

Až vaše dítě přijde domů a ohlásí, že je vegetariánkou nebo vegetariánem, berte to vážně. Nepředpokládejte, že je to „stádium“, ze kterého vyrostou. Raději si s vaší ratolestí sedněte a promluvte si o tom, co znamená zdravě jíst, zvlášť v případě, že vaše dítě nikdy nepatřilo k velkým fanouškům zeleniny. Mělo by rozumět tomu, že pokud ve školní jídelně vyhodí maso ze svíčkové a nahradí je třemi knedlíky, asi to není to pravé ořechové. 

Nabízím vám pár tipů, jak děti-vegetariány udržet šťastné 
a zdravé:

1. Dejte dítěti díl zodpovědnosti za stravování

Můžete společně promyslet, jak bude vypadat jejich jídelníček další týden a začněte tím, co má rád/a. 

2. Pokud vaření není zrovna vaše velké hobby

nebo si nejste jistí nutriční vyvážeností jídla pro vegetariány, poraďte se s někým, kdo už má zkušenosti: s přáteli, lékaři, ideálně dietology. Požádejte je o pomoc při sestavování jídelníčku a o pár základních receptů. 

3. Podpořte vašeho teenagera

Vařte více jídel bez masa a jezte je společně. Vařit zvláštní chody není moc vhodné. Teenageři se už tak často cítí jako outsideři, nepodporujte tento pocit ještě tím, že budete jíst něco jiného.

4. Ve dnech, kdy jíte maso,

jej zkuste nahradit nějakou alternativou, například tofu, nebo jídlo alespoň zalijte stejnou omáčkou.

5. Postarejte se o to, aby vám děti pomáhaly 
v kuchyni

Vaření je důležitou životní dovedností a rozhodně vede ke zdravějšímu stravování.

6. Investujte do vegetariánské kuchařky

nebo hledejte recepty na internetu a najděte takové, které se budou líbit vašemu dítěti. Podpořte je ve výběru vlastního menu. 

7. Pomozte dítěti najít alternativy ve stravování

Do špaget třeba můžou přidávat různé druhy zeleniny, například fazole, které jim poskytnou potřebné proteiny.

8. Školní jídelna vám asi nepomůže

Naučte dítě nosit si vlastní obědy nebo alespoň zeleninu 
a ovoce s sebou. Není nic horšího, než umoření hladu rohlíky, případně bramborovými chipsy.

9. Širší rodinu nenechte o rozhodnutí dítěte pochybovat

Mohou si myslet, že jejich poznámky jsou jen dobře myšlené vtipy, ale pro vaše dítě je to velký krok a zaslouží si respekt.

10. Nenechte však ani vaše dítě komentovat, co jedí ostatní

Zdvořilá a věcná konverzace je vždy na místě, ovšem bez urážení lidí, kteří maso i nadále jí.

11. Buďte k rozhodnutí svého dítěte tolerantní

Zpočátku to pro vás asi bude obtížné, ale pokud zůstanete otevření, děti vás v tomto ohledu mohou nakonec naučit víc, než byste čekali.



Autor: Marýna Fleischmann | Počet přečtení: 3047



0 komentáře


Pro vložení komentáře se přihlaš nebo zaregistruj.